VELKOMMEN
OM MUSEET
BESØKSINFO.
UTSTILLINGER

NYHETER
HVA SKJER?
SKOLE /BARN
RESTAURERING
FORSKNING
DOKUMENTASJON
KONTAKT
SØK

Post 9: Kvamme / Berglann

Stort Bilde

Berglanns hus til venstre, Kvammes i midten
Helliesensgate 15 var eid av maler Kvamme. Familien var evakuert, men en eldre dame, Pauline Rasmussen nektet å forlate byen. Huset ble truffet av en 250 kilos sprengbombe, og Pauline Rasmussen omkom.

På den andre siden av gaten (Fredensborgvn. 37, i dag 137) lå redaktør Sigurd Berglanns hus. Han var innehaver av Nordland Pressebyrå. Huset var murt av teglstein, så da flyalarmen gikk følte vel folk seg tryggere i kjelleren her enn i et trehus. Det ble derfor etter hvert ganske folksomt i kjelleren her. Huset ble truffet av brannbomber og tok fyr. Men alle kom uskadet ut.

I dag
Gå frem til biskop Kroghs gate, ta til høyre og gå opp til Parkveien. Deretter fortsetter du mot Rensåsen til du ser sykehuset.
Tilbake til Innholdsfortegnelsen

Tilbake til innholdsfortegnelsen
Stort Bilde
Knut Isaksen måtte evakuere fra Bodø som seksåring: "Kristian og Ane Isaksen la i vei mot Valnesfjord med sine 7 barn og de eiendelene de klarte å bære med seg. (...) Far min kjørte trillebår og som yngstemann fikk jeg sitte på lasset innimellom. Etter det jeg husker gikk vi i tre døgn . 5 mil fra Bodø til Strømsnes i Valnesfjord. Da vi kom dit fikk vi bo i et gammelt bryggehus ved brua, hvor det tidligere hadde vært drevet butikk."